Drukuj PDF

Oferta Poradni na rok szkolny 2016/17
Proponowane tematy PRELEKCJI i SZKOLENIOWYCH RAD PEDAGOGICZNYCH:


Na dobry start w edukację - wspieranie dziecka w wieku przedszkolnym

  • „Jak wspomagać rozwój inteligencji emocjonalnej” - cykliczne prelekcje z krótkimi warsztatami nt. emocji dla rodziców dzieci w wieku przedszkolnym (1,5 - 2 godz.)
  • „Normy i potrzeby rozwojowe dziecka wieku przedszkolnego”
  • „Adaptacja dziecka w przedszkolu”
  • „Jak pomagać dziecku w osiągnięciu dojrzałości szkolnej”
  • „Start w wirtualny świat. Telewizja i komputer korzystne dla przedszkolaka czy nie?"
  • "Stawianie granic, nagradzanie. Jak wytyczać granice i motywować przedszkolaka?”
  • „Wspieranie rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym”
  • „Jak rozwijać kompetencje poznawcze i społeczne małego dziecka”
  • „Osiąganie gotowości szkolnej w sferze społeczno – emocjonalnej, umysłowej, fizycznej i dydaktycznej”

Jak radzić sobie w szkole - pokonywanie trudności w funkcjonowaniu szkolnym

  • „Nie taki straszny stres”
  • „Funkcjonowanie dziecka z nadpobudliwością psychoruchową w szkole”
  • „Funkcjonowanie dziecka z zaburzeniami zachowania w szkole”
  • „Przyczyny trudności w nauce dzieci i młodzieży”
  • „Jak pracować z dzieckiem podczas nauki czytania, pisania i liczenia?”
  • „Specyficzne a ogólne trudności w uczeniu się”
  • „Jak wspierać dziecko z trudnościami w uczeniu się w domu i w szkole?”
  • „Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole”
  • „Psychologiczne aspekty pracy z uczniem zdolnym”
  • „Uczeń z zespołem Aspergera w klasie”

Prawidłowy rozwój mowy gwarancją sukcesów szkolnych dziecka

  • „Wczesne wykrywanie zaburzeń mowy i ich korekcja jako czynnik zapobiegający trudnościom szkolnym”
  • „Profilaktyka wad wymowy”
  • „Przyczyny i rodzaje zaburzeń mowy”
  • „Opóźnienia rozwoju mowy u dzieci”
  • „Zabawy stymulujące rozwój mowy dziecka”

Pokonywanie trudnych sytuacji w codziennym funkcjonowaniu dziecka

  • ADHD – symptomy, sposoby pomocy
  • „Impulsywność czy ADHD. Jak rozpoznać i pomóc dziecku?”
  • „Jak pomóc dziecku przezwyciężyć lęk?”
  • „Jak radzić sobie z nieśmiałością dziecka?”
  • „Czy to jest bujanie w obłokach? Co robić, gdy dzieci kłamią?”
  • „Gdy życie przestaje być bajką. Jak informować dziecko, gdy w rodzinie pojawią się kłopoty (choroba, utrata pracy, śmierć)?"
  • „Jak uniknąć konfliktów między rodzeństwem?”
  • „Jak nauczyć dziecko szacunku dla potrzeb rodziców – każdy z nas jest równie ważny”
  • „Sytuacje problemowe – niejadek, dziecko moczące się”
  • „Problemy okresu dorastania”
  • „Psychologiczne aspekty zachowań agresywnych dzieci i młodzieży”
  • „Zaburzenia odżywiania dzieci i młodzieży”
  • „(Nie)grzeczne dziecko – jak pomóc dziecku być grzecznym?”
  • „Kiedy złość jest silniejsza ode mnie – jak sobie radzić z emocjonującą codziennością?”

Wspieranie rodziców w spełnianiu ich funkcji

  • „Jak sobie radzić z nieradzeniem sobie z dzieckiem?”
  • „Co to znaczy być rodzicem?”
  • „Moje dziecko – dobry uczeń”
  • „Błędy najczęściej popełniane przez rodziców”
  • Prelekcja z elementami warsztatu: „Efektywna współpraca nauczyciel – rodzic”
  • „Wybór dalszej ścieżki kształcenia – orientacja zawodowa”

Nowe technologie – nowe zagrożenia

  • „Zagrożenia związane z korzystaniem z komputera i Internetu (uzależnienia od komputera, urządzeń mobilnych i Internetu; cyberprzemoc)”
  • „Wyłączmy komputer! – Jak aktywizować dziecko pozawirtualnie?”

WARSZTATY, zajęcia z klasą/grupą:

  • zajęcia integracyjne
  • warsztaty dla uczniów III klas gimnazjum z zakresu doradztwa i orientacji zawodowej (2 godz. warsztatów i 2 godz. indywidualnych konsultacji po warsztatach)
  • warsztaty dla młodzieży szkół ponadgimnazjalnych dotyczące poszerzania samoświadomości oraz stymulowania i wzmacniania rozwoju osobistego z wykorzystaniem filmu i bajek – 8-10 spotkań
  • profilaktyka uzależnień od komputera i Internetu
  • profilaktyka uzależnień od środków psychotropowych, alkoholu, dopalaczy, nikotyny
  • „Jak przygotować się do zmian związanych z przejściem uczniów klas III SP na II etap edukacyjny?”
  • „Jak radzić sobie ze stresem/agresją?”
  • „Jak opanować stres przed egzaminami?” (2x45min.)
  • promocja zdrowia psychicznego
  • techniki efektywnego uczenia się (grupy 10-12 osób)
  • grupowy trening ortograficzny (w szkole) do 5 osób
  • cykl zajęć dla uczniów zdolnych (10 spotkań 2x45min.)
  • spotkania z dziećmi w wieku przedszkolnym oswajające osobę psychologa
  • zajęcia interwencyjne (m. in. rozwiązywanie konfliktów, konflikty w relacji uczeń-uczeń, uczniowie nauczyciel, nauczyciele-rodzice, mediacje)

WARSZTATY dla nauczycieli/rodziców:

  • „Jak radzić sobie z trudnymi zachowaniami dzieci?” - po odbytych warsztatach w klasie
  • „Co robić aby współpraca nauczyciela i rodzica była efektywna?” 2-3 godz.
  • „Trudności typu dyslektycznego – jak pomóc dzieciom?” 2-3 godz.
  • „Szkoła dla Rodziców” (dla nauczycieli) – 25 godz.
  • „Szkoła dla rodziców” wersja I (10 spotkań)
  • „Szkoła dla rodziców” wersja II – 30 godz. (6 spotkań x 5 godz.)
  • „Rodzeństwo bez rywalizacji”
  • Metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborne – zajęcia dla dzieci i rodziców
  • "Poznawanie i rozumienie świata uczuć własnych oraz dziecka, radzenie sobie z trudnymi uczuciami” (3 godz.)
  • "Modyfikacja niepożądanych lub nieodpowiednich zachowań dziecka bez stosowania przemocy” – (3 godz.)
  • Wspieranie procesu usamodzielniania dziecka – (2 godz.)
  • "Uwalnianie dzieci od grania narzuconych ról w domu i w szkole” (2 godz.)
  • "Formy i metody pracy z uczniami sprawiającymi problemy wychowawcze"
  • „Jak wspierać rodzica, aby efektywnie wspierał dziecko?”

DIAGNOZA dzieci i uczniów na terenie placówek:

  • badania przesiewowe: "Widzę", "Słyszę", "Mówię"
  • wykrywanie deficytów rozwojowych – badania prognostyczne dzieci 3-6-letnich
  • badania logopedyczne

SOCJOTERAPIA

  • socjoterapia dla dzieci zahamowanych i nieśmiałych

GRUPY WSPARCIA:

  • dla uczniów dyslektycznych
  • dla rodziców dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
  • grupy wsparcia dla nauczycieli

OBSERWACJA zachowań dzieci/uczniów na terenie placówek bazowych


Formy pomocy pośredniej i bezpośredniej prowadzonych na terenie Poradni:

  • diagnoza (w tym diagnoza integracji sensorycznej)
  • opiniowanie i orzekanie
  • pomoc bezpośrednia:
  • zajęcia rozwijające umiejętności wychowawcze - Szkoła dla rodziców i wychowawców
  • terapia integracji sensorycznej
  • terapia Biofeedback
  • terapia logopedyczna
  • terapia pedagogiczna
  • terapia psychologiczna
  • terapia rodzin
  • grupowa terapia jąkających się
  • zajęcia wspomagające rozwój dla dzieci słabowidzących i słabosłyszących
  • zajęcia stymulujące rozwój poznawczy i funkcje percepcyjno – motoryczne dla dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym
  • zajęcia stymulujące rozwój z elementami SI, dla dzieci 4-6-letnich
  • trening ortograficzny z elementami integracji sensorycznej
  • pomoc indywidualna i grupowa uczniom i rodzicom: cudzoziemcy, dzieci dwujęzyczne w tym zmieniające system edukacji po powrocie do kraju, SLI (specyficzne zaburzenia językowe)
  • zajęcia grupowe dla dzieci 5-letnich przed rozpoczęciem obowiązku szkolnego
  • zajęcia rozwijające umiejętności matematyczne (dojrzałość do uczenia się matematyki)
  • usprawnianie zdolności potrzebnych w nauce matematyki
  • konsultacje dla rodziców i uczniów nt. uzależnień